Cannabis eller inte cannabis?

Såg den här idag:



Ganska intressant att KD har lyckats få sig själva att framstå som kompletta idioter i VARJE jävla drogdebatt. Jag ska poängtera att jag absolut aldrig någonsin skulle använda cannabis, men jag är nog ändå för legalisering för privat bruk i samma utsträckning som vi har alkohol idag. Att säga att "men barnen då?! Alla barn kommer ju börja röka cannabis och få en dålig skolstart!", det här argumentet återkommer hela tiden och det stör mig lika mycket varje gång. Att politiker står och spyr galla på cannabis samtidigt som de kränger alkohol med andra handen gör mig illamående, dubbelmoralen är sjukt extrem i det här fallet.

Alkohol i unga år kan orsaka extrema hjärn- och leverskador. Det finns även tiotusentals skräckexempel på familjer med alkoholiserade föräldrar där barnen har det jättejobbigt. Att då gå och säga att cannabis är vidrigt och samtidigt tycka att alkohol är en sjysst idé är rätt idiotiskt.


Precis som den andra debattören här säger så måste vi föra en mer nyanserad diskussion om exakt hur farligt cannabis är i jämförelse med t.ex. alkohol och tunga droger som heroin eller amfetamin.


Synpunkter på detta? Kommentera gärna inlägget isåfall! =)

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Ja, visst är det en form av dubbelmoral men två fel gör inte ett rätt. Jag tror alla i detta land är medvetna om att alkoholen inte hade vart tillåten om den kommit till Sverige i modern tid. När jag tänker efter så borde inte diskussionen handla om ifall vi ska legalisera cannabis eller inte utan om vi ska förbjuda alkohol eller inte.

2010-10-31 @ 09:52:24
URL: http://egobloggen.se/urminsynvilla
Postat av: Martin

Jag vet inte om så många vet att alkohol är såpass farligt egentligen.



Men du har rätt, en bättre diskussion vore om alkoholen ska bort helt eller ej, men det kommer förmodligen aldrig hända under vår livstid.

2010-10-31 @ 14:11:12
Postat av: Isabelle

Tja, varför?



Du kommer inte med några argument för det, bara säger emot motargumenten.

Jag anser att det inte finns någon anledning tt legalisera sån skit, speciellt ite om enda argumentet är " Ässch, alkohol är också farligt"

2010-11-01 @ 09:07:21
URL: http://bepp.blogg.se/
Postat av: Daniel

@ Isabelle



poängen är inte "äsch, alkohol är också farligt", utan snarare att praktiskt taget alla argument som presenteras av mot-sidan faller platt eftersom samma saker gäller för alkohol, som är lagligt.



gällande för-argument, så finns det ju ett par stycken: staten har monopol på alkohol i Sverige, och det finns ingenting som säger att de inte kunde ha det på cannabis också. Detta skulle leda till ökad inkomst till staten, och drastiskt minskad inkomst för de kriminella som har den inkomsten i nuläget.



Vidare så skulle polisens resurser kunna ägnas åt att jaga droger som är farliga på riktigt, istället för att försöka stoppa en övervägande harmlös drog, vars planta är så lätt att odla under i princip vilka omständigheter som helst att den i Amerikansk folkmun kallas för "Weed/Ogräs".



Faktum är att det ursprungliga förbudet mot cannabis i USA framtvingades, inte av droglobbyn, utan av skogsindustrin, som pga. hampans mångsidighet, såg en konkurrent till trä inom tillverkningen av papper och ville göra den mycket svårare att odla.



Givetvis skulle ett legaliserande av cannabis leda till en "spike" i användandet, vilket vissa ser som ett legitimt motargument. Men efter att nyhetens behag har lagt sig, och alla som velat pröva har provat, så tror jag inte att användandet skulle öka i någon jätteutsträckning långsiktigt sett. jag är rätt säker på att Holland inte har fler cannabisrökare procentuellt sett än vad Sverige har nu, och jag tvivlar på att en legalisering skulle ändra på det.



Daniel out.

2010-11-01 @ 18:07:48
Postat av: Isabelle

Jag fattar ändå inte varför.

Finns det verkligen ingenting vettigare att lägga ner tid och resurser på att debattera om och utreda??

Det finns väl ingen anledning egentligen, folk har ju alkohol om de nu vill förgifta sig, eller hur?

Säg att alkohol o cannabis skulle avra lika farligt. Vad spelar det för roll? Måste något vara lagligt bara för att det inte är skadligare än något som är det? MÅSTE man ha massa sätt att berusa sig/bli hög på?



En riktigt stor skillnad är den att om jag vill kan jag ta 100% avstånd från alkohol, vilket man inte kan göra med cannabis eftersom det röks och därmed drabbar folk runtomkring. Och kom INTE och säg att folk inte kommer göra det på allmänna platser eller mitt på dagen för det tvivlar jag på.

Tycker det är tillräckligt jävligt med "vanliga" rökare överallt, ser ingen anledning att skaffa ännu fler, värre sådana.

Kul att bli halvt hög på väg till skolan för man stod på en rökig busshållplats?



Nej, lägg ner diskussionen om sånt här och ägna er åt viktigare frågor. Som jobb, skola eller hur man ska lösa den ekonomiska krisen på bästa sätt.



2010-11-02 @ 15:13:55
URL: http://bepp.blogg.se/
Postat av: Martin

Isabelle: Att bara skita i att diskutera något har aldrig löst ett problem. Daniel har en väldigt bra poäng i att det förmodligen inte kommer bli en speciellt ökad användning när folk inser att det kanske inte är speciellt häftigt som man tror, dessutom tror jag inte att du blir "hög" av eventuell passiv rökning. Ett väldigt bra alternativ skulle vara att följa Hollands modell och ha s.k coffee-shops. Om du tror att folk går runt på allmän plats och röker cannabis där så tror du fel eftersom det bara är tillåtet på specifika platser.



Also, argumentet om att alkohol inte drabbar folk runtomkring är bara fel. Som jag skrev i inlägget så far sjukt många barn illa både fysiskt och psykiskt av att föräldrarna super. Det är väldigt många slagsmål på stan och misshandelsfall som i stort sett är direktrelaterade till fylla. Jag skulle vilja påstå att det är att "påverka folk i sin omgivning", det är även ganska mycket mer harmlöst än lite rök även om det är väldigt äckligt.

2010-11-02 @ 16:22:55
Postat av: Isabelle

Har jag sagt att alkohol inte påverkar någon annan? NEJ. Jag skrev att jag kan ta avstånd från att nyttja den, vilket inte är fallet med cannabis. Sedan kan man väl lösa det så som du säger med coffeshops i såna fall.



Undvika diskussion löser inga problem, nej det är sant. Men ÄR detta ett stort problem??? Nej. Det finns många fler, mycket störrre problem som förtjänar den tiden som istället läggs på sånt här.

Tex behandling av de skador som alkoholen skapar, som ni påpekar. Är inte det en bättre väg att ta? att behandla de problem som redan finns, de barn som redan mår dåligt osv osv



Kommer detta lösa något? Kommer barnen som lider av att föräldrarna super må bättre av att de kan röka cannabis istället?



Onödig diskussion helt enkelt. Därför bör man "undvika" den och prioritera viktigare frågor. Vill folk punda får de väl göra det olagligt om de nu prompt måste...

2010-11-02 @ 17:02:23
URL: http://bepp.blogg.se/
Postat av: Daniel

Att gå in i en debatt av en fråga och säga att frågan är "onödig" och att energi istället borde läggas på "viktigare" saker är synnerligen kontraproduktivt. Om man gjorde så så skulle alla debatter i världen handla om kärnkraft/kärnvapen och världshungern...eller nåt. På det sättet skulle inget någonsin bli löst. Att samhället har stora problem betyder inte att små problem måste ignoreras till de stora är lösta.



Dessutom verkar du ganska dåligt informerad. om du överhuvudtaget kollade på debatten i videon så skulle du förstå att 1: röka cannabis skulle vara olagligt på allmän plats(möjligt undantag för coffee-shops), precis som med alkohol, och 2: att man röker inte cannabis som man röker en cigarett. Ingen kommer att ta en paus på jobbet för att röka en joint, precis som ingen tar en paus från jobbet för att ta sig ett järn. Att göra något sådant vore lika med omedelbart avsked. På samma sätt kommer ingen ta en joint medan de väntar på bussen.



Gällande barnen med de alkoholiserade föräldrarna: jag kan lova dig att om föräldrarna rökte på istället för att supa så skulle barnen må fan så mycket bättre. Alkohol kan göra dig aggressiv och våldsam, för att inte tala om vad det gör med din impulskontroll. Av cannabis blir du passiv, slö och kaksugen. visserligen är detta önsketänkande på samma nivå som att om föräldrarna drack kaffe istället, så skulle barnen må bättre, men nu har jag gjort den poängen i alla fall.



"Det finns väl ingen anledning egentligen, folk har ju alkohol om de nu vill förgifta sig, eller hur?"

Det är som att säga att folk har ju kaffe, så varför behövs cigaretter? valmöjligheter, tack...dessutom så i fråga om dödlighet/giftighet, så ligger cannabis under både alkohol, cigaretter och kaffe. Cannabis har bokstavligen inga dödsfall på sitt metaforiska samvete.



Vidare så lever vi inte i nån diktatur där allt som uppfattas som dåligt ska förbjudas i lag av godtyckliga anledningar: bevisbördan ligger hos de som gör det positiva påståendet. Det ligger hos drogmotståndarna att bevisa att cannabis är så skadligt, så beroendeframkallande och så farligt för användaren och dennes omgivning att det finns en logik i att det ska vara olagligt. det räcker inte med att bara säga "det är olagligt, och nu orkar vi inte ändra på det..."



"MÅSTE man ha massa sätt att berusa sig/bli hög på?"

Det finns inte ett samhälle genom tiderna där människan inte har sökt olika sätt att berusa sig, så jag har lite svårt att ta den här frågan på allvar. Lika lite som man "måste" ha bil och cykel för att ta sig nånstans när man har ben, "måste" äta viss mat för att den är god när annan mat är nyttigare, lika lite som man "måste" ha slöa dagar istället för att oavbrutet sträva efter produktivitet, så "måste" man i alla fall ha valet att kunna berusa sig på ett eller annat sätt. När du lägger fram ett rimligt argument mot något av detta så kan vi diskutera saken...



för övrigt: bara i USA så omsätter Cannabis-industrin 2 miljarder dollar årligen. Detta är pengar som går rakt ned i fickorna på organiserad brottslighet. Tycker du det är en liten fråga? Om staten hade dessa pengar istället så kanske den kunde sätta in mer jobb mot alkoholens effekter, som du tycker är en mycket viktigare fråga. vore inte det bra?



Daniel out



Ps. Tycker att det är väldigt fint hur du gick från "Martin, du presenterade inga för-argument", till att inte alls möta några av de för-argument jag lade fram... Ds.

2010-11-02 @ 18:59:33
Postat av: Anonym

Snälla tagga ner. Hade jag vetat att det skulle bli såna här jäkla påhopp hade jag inte brytt mig alls men nu frågade Maritn vad folk tyckte och jag sa abra det. Är inte jag berättigad till en åsikt?



Anledningen att jag kommenterade martins lack of argument är just det att han presenterade mot-motargument men inga egna argument, vilket jag fann lite lustigt. Att du Daniel sen kommer med för-argument har inget med den saken att göra.



Nej jag kollade inte videon, jag pratade bara om min åsikter i allmänhet om detta. Som Martin vet pallar inte min dator videos.



Och att påstå att folk inte intar alkohol på öppen plats mitt på dagen är ren lögn. Bara att ta en tur på fristadstorget så motbevisas det.



Och 2 miljarder i USA lär knappast motsvara 2 miljarder i Sverige, eller hur?



Och som jag sa, NEJ man löser inga problem, varken små eller stora genom att undvika debatt, men som sagt jag se ritne detta som något problem för den stora massan i Sverige.



Men skit samma, tänker inte argumentera med någon av er eller någon annan om detta. Jag orkar inte med detta, skulle bara lägga in en liten kommentar och väntade mig inte detta. Jag ber om ursäkt för i helvete att jag sa något alls.



Martin - du kan ta bort alla dessa kommentarer tack.



2010-11-02 @ 20:42:07
Postat av: Daniel

Jag ser inte vart det blev några "jäkla påhopp", men om du känner att det blev det så ber jag om ursäkt. Jag vet att jag eldar upp mig i debatter ibland.

Och att Martin vet att din dator inte pallar video hjälper inte mig nämnvärt, eller hur?

2010-11-02 @ 22:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0