Dricka alkohol med barn hemma?

Om man har barn så har barnvakter alltid varit en bra idé om man ska göra något speciellt där barnen inte är lämpliga att ha med, t.ex. på fester (läs: fylleslag).

Innan ni läser inlägget vill jag att ni läser detta inlägg som hela inlägget grundar sig på.


Har ni läst det? Bra!

Som ni nu har förstått handlar allt om att man ska göra det olagligt att dricka alkohol hemma medan man har barn hemma. Jag själv tycker att lagförslaget är en mycket bra idé till den utsträckningen att man inte ska bli berusad. Ett glas vin eller en öl till maten kan vara helt okej så länge det bara rör sig om EN, så fort man börjar på den andra ölen eller andra glaset vin så fortsätter det gärna till fler av mina egna och andras erfarenheter. Jag minns själv när min mamma och pappa hade småfester med vänner hemma hos oss där samtliga blev ganska berusade. Exakt hur gammal jag var vid dessa tillfällen minns jag inte till 100%, men det kunde röra sig från 8-14 år ungefär.


Som det står i artikeln tappar barnet all trygghet när en förälder är full, det kan jag känna igen mig i till viss del eftersom "mamma inte var mamma längre". Jag är helt säker på att många barn tar skada av att se sina föräldrar fulla, jag själv kommer aldrig någonsin visa mig full för mina egna (förhoppningsvis) kommande barn. Jag minns även en annan gång då vi var hos en jag inte tänker nämna några namn på. Hur som helst var denna person såpass full att den krälade runt i en fotölj och på golvet medans det fanns barn i huset, det var bara äckligt att se. Sen kan jag inte ens räkna antalet släktfester i random lokaler jag vart på där hälften av släktingarna blivit ganska packade medans deras barn har varit med, både äckligt och respektlöst.


Tänkte inte göra det här inlägget längre, argumenten är ganska klara och de flesta vet nog med ren logik att ett sånt här lagförslag aldrig skulle fungera i praktiken. Egentligen förstår jag inte ens varför vi måste ta fram lagförslag som berättar för oss att det är dåligt att supa medan barnen är med, är väl ungefär lika lätt att fatta som att man inte kör rattfull.
Also: Eftersom jag är en extremt snäll människa så bifogar jag en extremt pedagogisk bild till er som inte förstår.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller helt med om att man inte bör vara berusad i barns sällskap. Finns forskning och många utsagor om att barn mår dåligt av att se sina föräldrar vara berusade, om än väldigt lite. Tänker heller aldrig utsätta mina barn för det. Som sagt det är väl ganska logiskt egentligen. Men en lag kan vara ganska tandlös känns det som för hur ska man kontrollera att den efterföljs liksom?

2010-11-19 @ 17:51:14
Postat av: Angelina

Hmm, oj, glömde fylla i, kommentaren innan var från mig, Angelina... ;)

2010-11-19 @ 17:52:06
URL: http://ling-ling.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0