Alltså....vad i helvete?

Ni som läste min förra blogg precis i starten vet att jag klagade en hel del på idioter och i-landsproblem. I detta inlägg ska jag klaga lite på ett par saker som har stört mig den senaste tiden.






Sena bussar

Vi alla har ju varit med om att en buss kan vara ett par minuter sen, inget nytt över havet där inte. Men när bussen faktiskt är 2-3 minuter sen och busschauffören bestämmer sig för att småprata med en av passagerarna som gick på sist är bara retarded på en helt ny nivå. Är man sen så ska man slänga in folket från busshållplatsen, stänga dörrarna, blinka vänster från hållplatsen och trycka ner den förbannade jävla pedalen så man kommer iväg. Man ska _INTE_ snacka en jävla massa skit med random passagerare som man råkar känna eftersom folket på bussen kan ha saker att vara i tid till....fucking retards....


Musik på bussar

I många bussar finns en radio installerad som spelar musik från random radiostation, inget fel med det. Men när det sitter folk med sina mobiler och kör relativt hög musik samtidigt blir det bara tortyr. Idag när Natta och jag skulle ner mot stan med en försenad buss satt en tjej med sin mobil och spelade nån form av arabmusik på ganska hög volym (inget rasistiskt med det här, men musiken suger verkligen). Efter ungefär 10 minuters tortyr vände jag mig mot henne och bad henne stänga av skiten varav hon svarar med en väldigt bitchig röst; "men vadå, får man inte ha musik på bussen eller?!". Svaret hon fick av mig var ett ganska irriterat "jo, det får man säkerligen, men det är jävligt irriterande...". Då stängde hon av och började babbla väldigt bittert på sitt språk med en kille som satt framför henne.

- "Får man inte ha musik på bussen eller?!"
- "Får jag trycka in ansiktet på dig eller?!"

....fucking retards....

Bussfail

När vi kommit halvvägs till stan hade en person plingat för att hon skulle gå av (well, duh?). Vid detta tillfälle hade chauffören fattat att hon var sen och att hon hade snackat bort en jävla massa tid med en random passagerare, så hon gasade på som in i helvete och missade det faktum att det var buss hon körde...som hade passagerare i sig...som kanske vill av...på busshållplatserna...när dom plingar....see where i'm going with this? Det är inte första gången jag hör folk skrika "kan du stanna eller?!" på en buss i Sundsvall följt av en kraftig inbromsning som får spårvagnskörningen i Göteborg att verka lugn och sansad.

...fucking retards...

Servitriser/servitörer som får dricks

Det här har absolut inget med föregående rubriker att göra, men det stör mig likförbannat.

En servitris/servitör är en person som jobbar inom restaurangbranchen och serverar mat till kunderna. Servitrisen/servitören är anställd på restaurangen och har därmed en lön som vilken arbetare som helst. Jag kommer in som kund och beställer mat. Servitrisen (nu orkar jag inte ta med "servitör" längre och nej, jag är inte mansgris för det, jag är bara jävligt lat) serverar mig maten jag beställt och tar sedan betalt för maten i vanlig ordning. Det jag har beskrivit är servitrisens arbetsuppgifter som hon får lön för. Av någon anledning förväntar sig servitrisen att jag ska lämna lite extrapengar till henne för att hon har serverat mig när jag har varit där, då undrar jag bara; varför i helvete då?

Hon är anställd, hon har en lön, hon har arbetsuppgifter som ska följas. Varför ska hon då ha extrapengar av mig för att hon sköter sitt arbete? Jag har arbetat som truckförare på diverse industrier/lager, när jag har gjort klart en uppgift (t.ex. lasta om en lastbil eller köra runt lite pallar) så får inte jag något extra för det, jag har fortfarande samma lön som jag skulle ha även om jag bara satt och rullade tummarna i fikarummet. Jämnställdhet my ass...

Min poäng här är iallafall att servitriser/servitörer (ja, ni fick en till!) har exakt samma grundläggande villkor för lön osv som vilken annan arbetare som helst.

...fucking ret....nä, jag orkar inte längre, it's way too obvious...


Sådär ja, nu fick jag ur mig lite aggressioner, nu känner jag mig mer som....

glad

Istället för...

sur

Nu ska jag äta ostbågar

Kommentarer
Postat av: Trulle

Jag förstår inte, vad jobbar du med, som gnäller på åtminstone 2 olika yrkeskategorier du inte verkar veta något om? Lev lite vetja, skaffa lite erfarenhet, utbildning, sommarjobb eller vad som.



Dricks är helt frivilligt, det är ingen som tycker någonting om du inte lämnar dricks. Jisses, samtidigt svälter det människor i världen. Väx upp.

2010-06-30 @ 10:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0