Alkolås vs böter....?

Idag när jag väntade på att det skulle bli min tur att lämna blod satt jag och läste Aftonbladet. Där fanns en fråga angående alkolås och böter. Frågan var något i stil med "Är det rätt att installera ett alkolås som straff istället för att ge böter/fängelse?"

Jag fattar inte hur ett alkolås kan vara ett straff ens en gång. Personligen anser jag att alla bilar som tillverkas idag ska ha ett installerat och fungerande alkolås. Idag kör många personer rattfulla oavsett om de bara har druckit 1 öl eller om de är helt dyngraka. Jag har en total noll tolerans mot rattfylla, jag sätter mig inte ens bakom ratten efter att ha druckit en lättöl. Ännu mindre kör jag dagen efter om jag har druckit mycket dagen innan. Jag vet mycket väl att man kan köra efter en lättöl och att man kan köra dagen efter om man har druckit med måtta dagen innan. Men för mig handlar det bara om principen, man kör inte när man har druckit alkohol oavsett hur mycket det handlar om.

Hur som helst, tillbaks till frågan. Jag kan som sagt inte fatta hur det där kan vara ett straff då det bara är bra att ha ett alkolås installerat. Det kommer motverka båda singelolyckor, olyckor med flera bilar inblandade, ihjälkörda fotgängare osv osv. Som det ser ut idag blir man inte nödvändigtvis av med körkortet om man kört rattfull, så ett alkolås i bilen som kompletterar det övriga straffet är en helt okej idé, men enbart ett alkolås som straff är bara ren idioti.

Jag tycker att det är en självklarhet att rattfyllerister ska straffas, då ska de även straffas hårt. Det minsta straffet om man har kört med alkohol i blodet borde naturligvis vara indraget körkort för all evig framtid. Sen ska straffskalan stiga beroende på hur mycket alkohol det handlar om, fängelse och mycket dryga böter är nödvändigt.


Jag minns en midsommarafton...07 tror jag det var. Då var jag hos min bror och firade, jag hade blivit utsedd till kvällens förare, så jag drack givetvis ingenting. Senare på kvällen kom en av partymänniskorna fram till mig och bad mig starta hans bil som var utrustad med alkolås. Efter ungefär 10 minuters bönande så erbjöd han mig 500 kr för att starta den, han stod och viftade med 500-lappen och sa åt mig att köra igång bilen. Idag är jag fortfarande stolt över mig själv att jag inte hade en tanke på att göra det, inte för alla pengar i världen.


I framtiden borde det även finnas någon form av "droglås" för de som är knarkpåverkade och försöker sätta sig bakom ratten...

Kommentarer
Postat av: Bryd'n

Det är en väldigt bra princip du har, älskar'n! :)



Och nej, alkolås är verkligen inte ett straff. Tycker alla fordon bör utrustas med dom.



Din lilla historia om 500lappen påminner mig om alla de gånger vissa personer som ska köra under kvällen bett mig om "en klunk" och jag sagt NEJ oavsett tjat och sura miner. Visst, det är "bara" en klunk, men det är som sagt principen! Man dricker inte alkohol och sätter sig sedan framför ratten, oavsett mängd. Sjukt respektlöst och idiotiskt tycker jag.

2010-07-15 @ 13:17:40
URL: http://byrd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0