The Hitchhikers guide to Scotland

Intro

Skottland, ett land med vänliga människor, whisky, odjur, sjöar, fried mars bars, haggis och passiv rökning.

I den här guiden kommer jag ta upp grundläggande saker om Skottland som kan vara bra att veta om du en dag åker hit. Mycket av guiden kommer även handla mer ingående om Edinburgh. Tveka inte på att maila mig om ni upptäcker att guiden innehåller faktafel eller andra konstigheter, min adress är [email protected]. Maila gärna också om ni har saker jag borde lägga till i guiden som jag har missat.

Mycket nöje!


Bra-att-veta om Skottland

Befolkning: Ca 5 miljoner

Valuta: Brittiska pund. Notera här att det även finns skotska pund som är exakt samma valuta med exakt samma värde, enda skillnaden är att sedlarna har en annan bild. En vän till mig berättade att skottarna skulle titta konstigt på mig om jag försökte betala med vanliga pund i Skottland, men det är inget jag har märkt av än. Hurvida man kan betala med skotska pund i England är lite oklart eftesom alla säger olika saker, men så vitt jag vet ska det inte vara några problem alls såvida engelsmännen har blivit lika envisa och griniga som fransmännen...

Huvudstad: Edinburgh

Största stad: Glasgow. En rolig grej här är att Glasgow-borna anser att Glasgow ska vara huvudstad, därför har dom gjort en vana att kalla Edinburgh för "town" istället för "city". Detta retar gallfeber på Edinburgh-borna.

Språk: I Skottland finns tre officiella "språk". Här har vi vanlig engelska, skotska och gaeliska. Engelskan är som vilken brittisk engelska som helst, väldigt lätt att förstå. Skotskan är den accenten som är vanligast, oftast är den hyfsat lättförstålig, men om personen i fråga börjar prata fort som fan så förstår man inget alls. Gaeliska (eller skotsk gaeliska om man ska vara petig) är en gren i de keltiska språken. Om någon börjar prata det här med dig om du har dålig koll på språket så är du körd, ingen tvekan om saken.

El-standard: Det här är en sjukt viktig sak enligt mig eftersom det är en grej som alla frågar men få vet svaret på. Elektricitet-standarden som används i hela United Kingdom är en 3-pluggskontakt som ser ut såhär:


Adaptrar finns att köpa på många ställen

OBS: Något jag märkte var att många adaptrar inte klarade att ta kontakter med tjockare "pins", dvs kontakter till t.ex. datorer, grenuttag osv. Av de 3 adaptrarna jag hade med mig passade 1 som också var den billigaste jag hade. Så om ni köper en adapter, se till att ni kan använda samtliga svenska kontakter i den.


Ett par kända skottar

William Wallace
Alexander Graham Bell
James Watt

Klicka på länkarna för att läsa mer om dessa


Packlista

Den här listan kan säkerligen göras millång, men jag tänkte bara ta med det viktigaste.

Kläder

Bra promenadskor (helst vattentäta med dämpade sulor)
Regnställ

Prylar

El-adapter
Grendosa
För er med dåliga knän: Någon form av stöd för knäna
Öronproppar (det är en väldigt högljudd stad...)
Paraply

Resten är som vilken resa som helst.

Folket

Så, hur är folket i Edinburgh?

99% av alla intryck av folket som bor här har varit bra. Alla är jättetrevliga och vänliga när man pratar med dom. Något som förekommer ofta här som ALDRIG förekommer i Sverige är att alla säger "sorry!" om dom står ivägen eller om dom råkar gå in i en. Det har till och mer förekommit att jag har promenerat in i något och den personen har bett om ursäkt.

Detta är dock lite förvirrande då många av stadens invånare ser ut att vilja begå självmord vilken sekund som helst, men det är väl ungefär som i varenda svensk stad också antar jag...

Sevärdheter

Den här listan kan säkerligen också göras sjukligt lång, men jag tänkte ta med de ställena som jag tycker att ni borde besöka.

Calton Hill

Det här stället såg jag den 24 augusti, jag vandrade runt lite och letade efter fler ställen att sätta upp posters på när jag upptäckte en trappa som gick upp på en hög kulle. Det visade sig att det var en urgammal vulkan där skottarna fick för sig att bygga ett observatorium och en massa antra byggnader med grekisk arkitektur.


En karta över stället


En skylt som visade lite om den geologiska historien


En av de grekiska monumenten

Anledningen till att det är väldigt mycket grekisk arkitektur i Skottland är att en av arkitekterna (John Playfair om jag inte minns fel) tyckte att det skulle vara så av någon anledning. Han var väldigt inspirerad av just Grekland och deras arkitektur.


Ett av monumenten som är tillägnat John Playfair, någon som kan latin kanske?



Lite fler bilder, klicka på dom för att se dom större

Scott Momument

Scott Momument är ett torn tillägnat Sir William Scott som bland annat skrev Ivanhoe. Monumentet ligger längs med Princes Street, men är synligt på ganska långt håll. För £1 får man gå in och gå upp för alla 287 trappsteg i det 61 meter höga tornet. Det låter inte sådär jättemycket, men med tanke på att det är astrångt och att man bokstavligt talat får mosa sig upp de sista trappstegen innan toppen så blir det väldigt drygt. Det är inget ställe för personer med cellskräck.



Slottet

Som många kanske vet ligger det ett slott i mitten av Edinburgh. Slottet ligger på en kulle som heter Castle Rock. Jag hann tyvärr aldrig gå in i själva slottet, men jag var precis utanför vid porten. Området är mycket vackert och väldigt bra bevarat. Här håller även military tattoo till om man gillar säckpip-musik.

Royal Mile

Royal Mile (eller High Street) är en av de största centrala gatorna i Edinburgh. Det är t.ex. här alla street performers och flyer-männikor håller till under Fringe-festivalen. Gatan är kantad av alla former av butiker, allt från whiskyaffärer till klädaffärer. En klar rekommendation för de som vill åka till Skottland. Det är Royal Mile som leder till Castle Rock.


Princes Street

Princes Street är Edinburghs version av Oxford street. Det är en väldigt lång gata som är mer inriktad mot shopping. Det är här alla fancy klädbutiker ligger.

Grassmarket

Grassmarket ligger vid foten av Castle Rock och är ett torg som är kantat av pubar och restauranger. Ett ställe om man vill äta något annat än Fish 'n' Chips eller Haggis.

Mat och dryck

Vad gör du om du är hungrig i Edinburgh? Inga problem!

Staden är proppfull av caféer, restauranger och lättare hak (t.ex. Subway, pizzerior osv). Något jag skulle rekommendera här är alla restaurangerna på Grass Market. Här kan du äta allt från Haggis till italiensk pasta. Det finns mat för alla smaker.

Öl och Whisky

Det första många tänker på när man hör namnet "Skottland" är whisky. I stort sett varje större gata har fler än 1 ställe som kör whiskyprovning och försäljning av lite mer exklusiva sorter. Pubar och öl finns det också gott om. Det är inte alls som i Sverige när man tycker att det är många pubar när man ser 2-3 efter varann, här kan det med lätthet ligga 5-6 pubar på en och samma gata. Ölen här är i jämförelse med Sverige ungefär hälften så dyr, man får betala cirka £3.50 för en pint.


Mindre bra saker

Som med alla andra länder har även Skottland sina nackdelar.

1. Trafiken: Något jag har reagerat på är att det inte verkar finnas några vettiga trafikregler i landet. Inte nog med att alla kör på fel sida av vägen så kör alla som kompletta galningar. Är du från Stockholm och har för vana att gå mot rött? Gör inte det här.

2. Vattenkranar: Vad är det med folk i UK att vilja ha varmt och kallt vatten i separata kranar?

3. Trångt: Edinburgh är fullproppat av alldeles för trånga utrymmen. På många toaletter öppnas dörren inåt, därför måste man mosa in sig på toan innan man kan stänga dörren efter sig. Har du cellskräck? Åk inte hit.

4. Rökning: Jag har under 1 månad dragit i mig mer passiv rökning än vad jag gjort under 2 år totalt (nej, jag skojar inte). Gatorna är på många ställen väldigt trånga så man tvingas gå bakom folk. Folk i den här stan röker värre än vad jag någonsin har sett. Hatar du cigarettrök? Åk inte hit.

Det här är de fyra värsta sakerna jag upptäckt hittils, hör gärna av er om ni kommer på fler saker!

Aktiviteter

Så, förutom sevärdheter och whiskyprovning, vad finns det att göra när du åker till Edinburgh?

Det finns mängder av saker att göra här. Något som är mycket mer etablerat här än i Sverige är Stand-Up. Edinburgh har en mycket framgångsrik och känd klubb som heter "The Stand". Här har många stora namn inom comedy varit och kört sina gig. Det var här Magnus Betnér körde under Fringe festivalen. Förutom det så finns även en dungeon här, närmare bestämt Edinburgh Dungeon. Det är en attraktion som tar dig igenom Edinburghs mörka historia med lite åkturer och skådespelare. Jag var själv aldrig inne där, men det är väldigt likt London Dungeon som jag starkt rekommenderar!

Fringe Festival

Edinburgh har en årlig festival som heter Edinburgh Fringe. Det är en gigantisk festival som pågår under hela augusti varje år. Festivalen erbjuder ett utbud med flera tusen akter (teater, musikaler, komedi, stand-up), det finns något för alla här. Något man bör veta här är att det är väldigt svårt att få boende i Edinburgh under augusti, så om ni vill besöka festivalen bör ni boka boende långt i förväg. Tänk även på att i stort ett ALLA priser höjs under denna tid.

Även när det inte är Fringe så har Edinburgh ett stort utbud av teater och musikaler.



Nu börjar jag närma mig slutet av guiden. Jag har beskrivit väldigt ytligt vad som finns att göra och vad ni har att vänta er när ni besöker Skottland och Edinburgh.

Som jag skrev i början så uppskattar jag om ni påpekar eventuella fel i guiden eller om ni har förslag på saker jag borde lägga till.

Hoppas att ni gillade den!

Kommentarer
Postat av: Ling-Ling

Vill bara påpeka en sak, folk i Sverige säger också förlåt när de råkar gå emot en o.s.v. Inte alla såklart, puckon finns överallt. Synd att det inte hänt dig.. ;)

2010-08-26 @ 07:51:21
URL: http://ling-ling.se
Postat av: Bryd'n

Jag ska påpeka några fel:



El-standard - stavfel på UK



Scott Monument - kostade inte det 3 pund? Jag har för mig det.



Princes Street, inte Princess



Grassmarket är ett ord



Mat & dryck-avsnittet: antar det ska stå "italiensK pasta"?



Skotsk whisky stavas whisky, inte whiskey :)



Aktiviteter: igen med whiskey, samt "Något som är mycket MED etablerat[...]"? Även:

"Det var här Magnus Betnér kör under Fringe festivalen." Ja, du ser nog själv att det blev lite tokigt :P



Annars var det bra! :)

2010-08-26 @ 09:51:22
URL: http://byrd.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Haha, första bilden med grekiskt monument ser fett photoshoppad ut :P

2010-08-26 @ 11:13:13
URL: http://bepp.blogg.se/
Postat av: Martin

Isabelle: Haha, jag vet att den ser photoshoppad ut :P Men den är faktiskt helt oredigerad. Tog alla bilderna med iPhonen och lite cp ljusiställningar.



Natta: Jag känner på mig att du kommer bli som en körkortsstudent som börjar påpeka körkortsveteranernas körning ;)



Det störiga med blogg.se är att FF inte pallar med stavningskontroll i inläggen av nån anledning, så jag ser oftast inte typos.



Scott monument kostar visst 1 pund



Sen är det väl det vanliga med att man tänkte skriva en sak och skrev en helt annan utan att ändra i meningen.



Angelina: Du får gärna visa mig sånt folk ;)

2010-08-26 @ 12:05:20
Postat av: Ling-Ling

Haha Isabelle, du har rätt, kul det ser ut.. ;)

Ja, du får komma till förorten, här är vi snälla och trevliga :)

2010-08-27 @ 09:13:54
URL: http://ling-ling.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0